Vanliga frågor

Här hittar du svaren på ett flertal vanliga frågor inom olika ämnesområden, bland annat förmånsvärde, försäkringar, personalbil och körjournal.

Här hittar du svaren på ett flertal vanliga frågor inom olika ämnesområden, bland annat förmånsvärde, försäkringar, personalbil och körjournal.

Saknar du svaret på din fråga är du självklart välkommen att kontakta oss

Allmänna frågor

Var hittar jag mitt företags bilpolicy?

Aktuell bilpolicy för ditt företag hittar du på ditt företags intranät.

Hur kan jag se vilka kostnader som belastat min bil?

Du loggar in via "Förarinloggning" här på hemsidan. Under ”Inköp” ser du samtliga transaktioner som har belastat din bil.

Kan jag i förväg se hur stort mitt löneavdrag kommer att bli per månad?

Om ditt företag har ett personalbilsupplägg kan vi hjälpa till med en genomsnittlig kostnadskalkyl, där du kan se beräknat bruttolöneavdrag. Har ditt företag löneavdrag regleras detta via din bilpolicy.

Kan jag avbryta ett leasingavtal?

Villkoren för att eventuellt avbryta leasingavtalet i förtid finns i ditt företags bilpolicy.

Beställning och återlämning av bilar

Hur vet jag när det är dags att lämna tillbaka min bil?

Vi skickar ut en påminnelse till den som är bilansvarig på ditt företag i god tid innan det är dags att återlämna bilen. Där vi påminner om att ordinarie leasingtid börjar närma sig sitt slut. Efter godkännande från bilansvarig skickas även en påminnelse ut till dig som förare. Tänk på att servicebok, extranycklar och sommardäck alltid ska återlämnas tillsammans med bilen.

Bilförsäljning

När i processen behöver jag ta fram ett testprotokoll?

Du ordnar inköpsoffert med testprotokoll där du köper ny bil. En till två veckor innan bilen ska säljas är lagom. Glöm inte att tvätta bilen innan den testas. Om du inte planerar att köpa en ny bil ordnar du inköpsofferten med testprotokoll hos en auktoriserad handlare av det aktuella märket.

Vem gör testprotokoll och inköpsoffert?

Normalt görs detta av en auktoriserad bilhandlare. Kontrollera alltid ditt företags bilpolicy för att se vad som gäller.

Måste jag sälja bilen via Bilreda?

Detta regleras i ditt företags bilpolicy.

När ska jag lämna in den gamla bilen för att inte behöva betala för två bilar?

Du ska lämna ifrån dig den gamla bilen innan eller i samband med att du hämtar ut din nya bil, annars blir du belastad med två förmånsvärden. Byter du bil mitt i månaden gäller förmånsvärdet för den bil som du har haft längst i månaden.

Jag vill sälja min bil, vilka handlingar måste godkännas på mitt företag?

Kontrollera ditt företags bilpolicy för att se vad som gäller för dig.

Går eventuellt överskott vid försäljning till mig?

Har du en personalbil går ett eventuellt överskott på försäljningen in på bilkontot. Har du en tjänstebil går överskottet till ditt företag. 

Var lämnar jag bilen vid försäljning?

Bilen lämnar du enklast där du hämtar ut din nya bil. Därefter informerar du oss på Bilreda var du har lämnat den. Om du har bilen stående på till exempelvis er företagsparkering är det viktigt att nyckeln finns tillgänglig för hämtning under dagtid.

Hur går försäljning via Bilreda Trading till?

Kontrollera alltid ditt företags bilpolicy för att se exakt vad som gäller. Vid försäljning ser du själv till att göra en värdering och ta fram ett testprotokoll med tillhörande inköpsoffert. Det sker i första hand hos handlaren där du köper ny bil. Om det inte är aktuellt att köpa ny bil kan du ordna en inköpsoffert med testprotokoll hos en auktoriserad återförsäljare av just ditt bilmärke. Testprotokollet bör inte vara äldre än en månad, eller maximalt 200 mils körning sedan utfärdandet, vid försäljningstillfället. Servicebok, extranycklar och sommar-och vinterdäck ska alltid medfölja bilen vid försäljning.

Hur kommer jag i kontakt med Bilreda Trading?

Du når oss på 08–466 91 50 eller på trading@bilreda.se.

Däck

Vilka mönsterdjup gäller?

Sommardäck ska ha ett kvarvarande mönsterdjup på minst 1,6 millimeter i däckets huvudmönster. För att ge bra friktion vid fuktig vägbana bör mönsterdjupet vara minst 3 millimeter.

Måste däckbytet göras av en däckverkstad eller billeverantör?

Nej, det är inte ett krav, men vi rekommenderar att du gör det.

Var kan jag förvara däcken?

Du kan förvara dina däck hos någon av våra partners, en däckverkstad, billeverantör eller hemma.

Vad gör jag om jag får punktering?

Får du ett oväntat driftstopp, titta först bland dina bilhandlingar för att se om du har ett gällande assistansavtal. Du kan också ringa Bilreda på 08–466 91 50, så kan vi kontrollera om du har ett gällande assistansavtal. Har du inte det debiteras kostnaden via Bilreda.

Vad gör jag om jag behöver nya däck?

Hur du går tillväga och vilken däckleverantör du ska använda regleras i ditt företags bilpolicy.

När måste jag byta till vinterdäck?

När du kör personbil klass I*, personbil klass II (husbil) med en totalvikt på högst 3,5 ton, lätt lastbil eller lätt buss måste du enligt lagen använda vinterdäck eller likvärdig utrustning under perioden 1 december – 31 mars om det är vinterväglag. Drar bilen släpvagn gäller kravet även för den. Använder du dubbdäck är det numera tillåtet under perioden 1 oktober till 15 april. Tänk på att det på vissa vägsträckor råder dubbdäcksförbud, tex Hornsgatan i Stockholm. Mönsterdjupet på dina vinterdäck måste vara minst tre millimeter, men vi rekommenderar att du byter redan vid ett mönsterdjup på fyra. *Till personbil klass I hör samtliga fordon som är registrerade som personbil och som inte tillhör personbil klass II. Utländska och svenska personbilar och lätta lastbilar på resa till och från utlandet omfattas numera av gällande svenska regler om vinterdäck och mönsterdjup.

Påverkar köpet av vinterdäck mitt förmånsvärde?

Ja, inköpet av vinterdäck är förmånsgrundande, dock inte utbytesdäck.

Ingår både vinter- och sommardäck i mitt leasingavtal?

Sommardäcken ingår i bilens pris. Vinterdäck köps separat eller ingår i offerten för din bil. Kontrollera alltid ditt företags bilpolicy för att se exakt vad som gäller.

Förmånsvärde

Hur beräknas förmånsvärdet vid bilförsäljning?

Om tjänstebilsinnehavet upphör efter försäljningen ska du tänka på att förmånsvärde utgår för hela månaden, oberoende av hur många dagar du använt tjänstebilen den aktuella månaden.

Jag kör mer än 3 000 mil i tjänsten, hur gör jag får att få ett nedsatt förmånsvärde?

Tretusenmilsregeln är en värderingsregel som innebär att förmånsvärdet, för den som kört minst 3 000 mil i tjänsten med förmånsbilen under ett kalenderår, bestäms till 75 procent av fulla värdet. Vill du ansöka om nedsättning ska du i första hand kontakta ditt lönekontor eller bilansvarig på ditt företag.

Får jag ett lägre förmånsvärde om jag köper en begagnad bil?

Nej, en begagnad bil genererar inte automatiskt ett lägre förmånsvärde.

Kan mitt förmånsvärde justeras under pågående avtalstid?

Ja, varje år justeras ditt förmånsvärde, eftersom beloppen som ligger till grund för beräkning av förmånsvärdet regleras varje år. Även inköp av utrustning och tillbehör påverkar bilens förmånsvärde.

Spelar det någon roll när i månaden jag tar ut min nya bil avseende förmånsvärdet?

Du beskattas alltid för en hel månad, även om du tar ut din nya bil den sista dagen i månaden.

Påverkar bilbyte mitt förmånsvärde?

Ja, byter du bil räknas ditt förmånsvärde om och beräknas på din nya bil. Vid byte av bil mitt i månaden blir du förmånsbeskattad för den bil du har haft längst i månaden.

Påverkar extrautrustning mitt förmånsvärde?

Ur ett skattehänseende är extrautrustning all utrustning som har med bilens funktion att göra, men som inte ingår i det pris som anges på nybilsprislistan. All utrustning, förutom telefonutrustning, alkolås, elektronisk körjournal, vinschar, lyftdon eller liknande verktyg för funktionshinder eller sjukdom, är beskattningsbar och påverkar ditt förmånsvärde. 

Får jag ett lägre förmånsvärde om jag väljer en miljöbil?

Förmånsvärdet reduceras med 40 procent för gasbilar, elbilar och för hybridbilar som går att ladda. Dock maximalt 16 000 kronor per år. 

Hur beräknas ett fast förmånsvärde?

Förmånsvärden bestäms av Skatteverket och baseras bland annat på bilmärke- och modell samt utrustning. Förmånsvärdet beräknas av Bilreda och skickas till ditt lönekontor i samband med att du hämtar ut din bil. Du kan själv räkna ut förmånsvärdet på Skatteverkets hemsida: http://www.skatteverket.se/privat/skatter/biltrafik/bilformansberakning.4.3f4496fd14864cc5ac9539d.html

Vad är ett fast förmånsvärde?

Alla leasingfordon som kan användas privat ska förmånsbeskattas enligt Skatteverkets riktlinjer. Denna förmån kallas normalt för fast förmånsvärde. 

Hyrbil

Kan jag få en hyrbil när min bil är på verkstaden?

Om ni har tilläggsförsäkring i er försäkring kan du få hyrbil under den tid bilen står på verkstad. På försäkringsbolagets skadesvar, som du får när du anmält din skada, så framgår det om du har rätt till hyrbil eller ej. Ni betalar själv 25 % av dygns- och kilometerkostnaden, plus allt bränsle. Detta ska faktureras till oss på Bilreda. Det är viktigt att du ger uthyraren försäkringsbolagets skadenummer så att allt faktureras korrekt. Du får hyra en storleksmässigt likvärdig bil som din egen. Kontakta försäkringsbolaget innan du hyr bil så får du veta var du får hyra bil. Observera att anmälan ska göras till både försäkringsbolaget samt till vagnskadegarantibolaget om bilen har en gällande vagnskadegaranti.

Vad gör jag om jag är i behov av hyrbil i väntan på leverans av min nya bil?

Kontrollera alltid ditt företags bilpolicy för att se exakt vad som gäller för dig. För att boka hyrbil kan du ringa Bilreda på 08-466 91 50 för att få hjälp med din bokning. Alternativt kan du boka direkt hos Hertz Biluthyrning på www.hertz.se eller 0771-211 212.

Kan jag ta ut en hyrbil i samband med service eller reparation av min bil?

Hyrbil kan ingå när bilen lämnas in för service eller reparation. Om det är ett försäkringsärende kan det ingå i försäkringen. Kontrollera alltid ditt företags bilpolicy för att se exakt vad som gäller för dig.

Kontrollbesiktning och skatt

Kan jag betala besiktningen med mitt Bilreda servicekort?

Nej, du ska använda rekvisitionen som du har fått från Bilreda.

Jag har tappat bort min rekvisition, hur får jag en ny?

Rekvisitionen skickas till dig drygt en månad innan din inställelseperiod börjar. Om du har förlorat din rekvisition, ring oss på Bilreda på telefon 08–466 91 50 eller mejla på mailbox@bilreda.se.

Hur får jag ett lösenord till Bilprovningens tidsbokning på internet?

Lösenordet hittar du på kallelsen som du får av oss.

Hur vet jag när det är dags att besiktiga min bil?

När det är dags att besiktiga din bil får du en kallelse från Bilreda som innehåller kallelsen från Bilprovningen och Bilredas rekvisition. Du bokar själv tid hos bilprovningen på 0771–60 06 00. Rekvisitionen lämnar du till Bilprovningen som därefter fakturerar Bilreda.

Kort

Hur använder jag servicekortet?

Vid service och verkstadsbesök visar du upp servicekortet. Där framgår det vart leverantören ska skicka fakturan.

Min bil är levererad, när får jag mitt drivmedelskort?

Korten skickas ut så snart Bilreda har fått information om bilens registreringsnummer. Detta sker generellt cirka två till tre dagar efter leverans, under förutsättning att bilen har blivit rätt registrerad från billeverantören. När du vet registreringsnumret på din nya bil kan du även mejla information om detta till kort@bilreda.se, så får vi informationen snabbare och kan skicka ut drivmedelskortet tidigare.

Hur får jag tillbaka pengar som jag lagt ut privat när jag har tankat min bil?

Kontantbetalning får endast ske i undantagsfall, exempelvis om ditt drivmedelskort inte fungerar, om bensinstationens kortautomater är ur funktion eller om du har glömt ditt kort. Skriv ut en utläggsblankett som du hittar här på hemsidan och bifoga aktuella kvitton. Märk kuvertet ”Utlägg” och skicka in till oss på Bilreda, eller mejla till ekonomi@bilreda.se, så betalar vi tillbaka den summa du har lagt ut. 

Om jag byter bil, måste jag byta kort?

Om kortet är präglat med bilens registreringsnummer måste du beställa ett nytt kort. Om inte, ska du behålla kortet. Om du byter arbetsgivare, måste du beställa ett nytt kort och spärra det gamla kortet. Kortet är personligt och får inte lämnas ut till någon annan förare. Kontrollera alltid ditt företags bilpolicy för att se exakt vad som gäller.

Vad kan jag handla med mitt drivmedelskort?

Korten du får från Bilreda ska endast användas till bilrelaterade inköp till din service-, tjänste- eller personalbil, såsom drivmedel, påfyllnadsolja, spolarvätska, torkarblad, fläktremmar och tvätt.

Vad gör jag om jag glömt min kod till kortet?

Om du har glömt din kod kan du ringa Bilreda på 08–466 91 50. Vi kan, med undantag för kort från OKQ8, beställa en kopia på koden från oljebolagen. Har du ett OKQ8-kort beställer vi ett nytt kort med en ny pinkod.

Vad gör jag om mitt kort går sönder? 

Om ditt kort har gått sönder eller har blivit avmagnetiserat kan du ringa Bilreda på 08–466 91 50 alternativt mejla kort@bilreda.se, så beställer vi ett nytt kort till dig.

Vad gör jag om jag har blivit av med mitt kort?

Om du har förlorat ditt kort ska du omedelbart ringa Bilreda på 08–466 91 50. På dagtid hjälper vi dig att spärra ditt kort och efter kontorstid tar Spärrservice över. Det är viktigt att du har ditt kortnummer tillhanda vid samtal med Spärrservice. Ditt kortnummer hittar du om du loggar in på din bil via den här hemsidan.

Körjournal

Jag har fått en ny bil genom Bilreda, hur tar jag bort den gamla på körjournalskontot?

Din gamla bil kommer att finnas kvar i sex månader i fall du skulle ha glömt att rapportera någon period.

Vad ska jag göra om jag har gjort fel i min körjournalsregistrering?

Du kontaktar Bilreda via mejl på forare@bilreda.se eller via telefon på 08-466 91 50 och berättar vilka uppgifter som har blivit fel. Vi hanterar detta på olika sätt beroende på när du kontaktar oss. Vi kan makulera din felaktiga registrering så att du får göra om den kommande dag.  Vi kan ändra dina uppgifter i tid till faktureringen/redovisningen till lönekontoret. Vi kan korrigera uppgifterna i efterhand och räkna om din faktura eller drivmedelsförmån och skicka korrigerad faktura alternativt meddela ny drivmedelsförmån till ditt lönekontor vid nästkommande rapportering eller fakturering.

Jag har kört hyrbil en period, hur registrerar jag mina mil för hyrbilen?

Det gör du på samma ställe som du rapporterar för din ordinarie bil, men välj alternativet ”hyrbil” istället. Du kan både rapportera för din vanliga bil och för eventuell hyrbil.

Kan jag se om min mätarställning har blivit registrerad?

Ja, du kan få ett bekräftelsemejl när du har registrerat körjournal via vår hemsida, om du har valt det. I annat fall står det på hemsidan att uppgiften är skickad till Bilreda.

När är sista inlämningsdag för min månatliga körjournal via Bilreda?

Den femte varje månad är den sista dagen för rapportering av körjournal oavsett om det är helg eller vardag. Har du glömt att rapportera för föregående månad kan du rapportera dubbelt månaden efter. Har du glömt att rapportera en månad så blir du förmånsbeskattad/debiterad som om 100 procent av föregående period vore privatkörning. Detta korrigeras nästkommande månad om du lämnar in korrekta uppgifter.

Hur för jag körjournal?

Om ditt företag har avtal om körjournalshantering redovisar du din körjournal till oss via din inloggning här på hemsidan. Vi rekommenderar även att du använder dig av vår elektroniska körjournal. Den hittar du under rubriken ”Körjournal”. Körjournalen ska innehålla uppgifter om datum, ort, syfte med resan, företaget du har besökt, person/personerna du har besökt samt avstånd. Den ska dessutom visa minst två ingående och utgående mätarställningar för varje månad, men allra helst per tjänsteresa.

Mätarställning

Blir det fel om jag missar att lämna in min mätarställning för en månad?

Nej, din mätarställning kan uppdateras månaden efter med aktuella uppgifter.

Kan jag se om min mätarställning har blivit registrerad?

Ja, under arkivet för elektroniska körjournaler alternativt inmatning av tjänstemil via vår hemsida.

Vad gör jag om mätarställningen inte accepteras vid registrering?

Då behöver vi eventuellt korrigera årsmilen på din bil. Mejla korrekta uppgifter om registreringsnummer, datum och mätarställning i mil till forare@bilreda.se

Parkeringsböter

Ska jag betala min parkeringsbot själv?

Ja, du ska alltid betala parkeringsboten inom föreskriven tid för att undvika merkostnader för dig och din arbetsgivare.

Jag har fått avdrag på min lön för en parkeringsbot, varför?

Om du har blivit debiterad för en parkeringsbot från Bilreda beror det på att du inte har betalat originalboten. Påminnelsen skickas till Bilreda och vi betalar denna omgående. För detta tar vi ut en administrativ avgift. Kreditering vid dubbelbetalning sker retroaktivt.

Varför skickar inte Bilreda påminnelsen på parkeringsboten till föraren av fordonet?

Påminnelserna har ofta kort betaltid vilket skulle göra att de oftast var förfallna när de kommer föraren tillhanda. Detta skulle generera i ett inkassokrav med högre kostnader som följd.

Vad gör jag om jag har fått parkeringsböter som jag anser är felaktiga?

Vill du överklaga din parkeringsbot ska du alltid betala den först.

Personalbil

Får jag ränta på mitt bilkonto?

Nej, kontot är fiktivt och ger ingen ränta.

Kan jag sätta in pengar på mitt bilkonto?

Nej det kan du inte. Kontot är en fiktiv sammanställning för att hålla reda på intäkter och kostnader.

Hur beräknas mitt bruttolöneavdrag?

Bruttolöneavdraget i ett kostnadsneutralt bilupplägg ska tillsammans med företagets inbesparade sociala avgifter täcka din personalbils samtliga kostnader. Beroende på personalbilsupplägg gör Bilreda generellt avstämning av ditt bruttolöneavdrag, men avstämningstiden kan variera. Det vanligaste är en gång per månad. Vilket upplägg du har bestäms via ditt företags bilpolicy. Om bilen exempelvis kostar företaget 80 000 kr per år blir bruttolöneavdraget 60 874 kronor. Resterande 19 126 kronor är det belopp som arbetsgivarens sociala kostnader minskar med vid ett bruttolöneavdrag om 60 874 kronor. Bruttolöneavdraget räknas fram efter en schablonmodell där bilens kostnader beräknas utifrån angiven körsträcka, inköpspris med mera. Bruttolöneavdraget stäms av månadsvis mot faktiskt utfall och kan då höjas eller sänkas efter behov. I ett kostnadsneutralt upplägg ska också tjänstemilen ersättas med ett belopp motsvarande arbetsgivarens kostnad för tjänstemil med privatbil. Denna ersättning kan antingen betalas ut mot reseräkning alternativt räknas in i kalkylen för bruttolöneavdrag. I det senare fallet minskar bruttolöneavdraget allt eftersom tjänstemilen ökar.

Var kan jag se uppgifter om mitt bilkonto?

Uppgifter om ditt bilkonto hittar du här på vår hemsida under ”Saldo”. 

Service och reparationer

Vad gör jag om jag behöver serva och/eller reparera min bil?

Det är du som förare som ansvarar för bilens skötsel, underhåll och vård. I serviceboken som följer med bilen hittar du information och anvisningar om serviceintervall, som ska följas. Se till att få en stämpel i serviceboken vid varje servicetillfälle. Uppmana alltid verkstaden att informera om arbetet blir dyrare än överenskommet. Kontrollera fakturan/arbetsordern och bekräfta den sedan med din underskrift.  Betalning av utförd service och reparation sker genom Bilreda. Visa fram ditt servicekort så att leverantören vet vart de ska skicka fakturan. På fakturan ska verkstaden alltid ange bilens registreringsnummer, namnet på ditt företag och bilens aktuella mätarställning. Om leverantören har några frågor om servicekortet, be dem kontakta oss. Vid större reparationer ska du alltid kontakta Bilreda i förväg för att kontrollera om reparationskostnaden täcks av maskinskadeförsäkringen.

Ingår service och reparationer i leasingavgiften?

Nej, det gör det inte.

Skador och försäkring

Vad gör jag om olyckan är framme?

Om du råkar ut för en olycka ska du göra en skadeanmälan till försäkringsbolaget. Anmälan görs på respektive försäkringsbolags hemsida alt. över telefon till försäkringsbolaget.

Vad gör jag om jag har fått ett stenskott?

Du bokar tid hos Carglass eller Ryds Bilglas och i samband med att Du lämnar in bilen hjälper verkstaden Dig att skicka en glasskadeanmälan till Ert försäkringsbolag. Självrisken faktureras till Bilreda.

Vad gör jag vid en singelolycka?

Om din bil skadas i en singelolycka, som till exempel dikeskörning eller att du kör på något, kan du få ersättning för skadorna på bilen genom bilens helförsäkring eller vagnskadegaranti. Om det blivit skador på något du kört på så täcks dom av bilens trafikförsäkring. Anmälan görs till försäkringsbolaget på försäkringsbolagets hemsida eller över telefon. Om du behöver hyrbil under reparationstiden kan du ha rätt till det genom bilens delkaskoförsäkring eller helförsäkring. Den självrisk som gäller för helförsäkringen respektive garantin faktureras till oss på Bilreda.

Vad gör jag om jag har fått en parkeringsskada?

Om din bil blivit påkörd av ett okänt motorfordon när den stod parkerad och fordonet som körde på din bil smitit från platsen, kan det räknas som en parkeringsskada. I dessa fall kan Trafikförsäkringsföreningen betala för reparationen. Du betalar självrisken som för parkeringsskador är 5 % av årets prisbasbelopp, självrisken faktureras till oss på Bilreda. Du anmäler skadan till ditt försäkringsbolag samt gör en polisanmälan till polisen på telefonnummer 114 14. Om skadan inte godkänns som en parkeringsskada kan du få ersättning genom vagnskadeförsäkringen eller vagnskadegarantin. Du betalar den självrisk som gäller för bilens helförsäkring alternativt vagnskadegaranti, självrisken faktureras till oss på Bilreda. Du kan läsa mer om bestämmelserna kring parkeringsskada på www.tff.se

Vad gör jag om jag har fått inbrott?

Om du har haft inbrott i din bil, eller om någon har försökt bryta sig in i bilen, kan du få ersättning för skadorna på bilen och de biltillbehör som stals genom bilens stöldförsäkring. Inbrott i bilen och inbrottsförsök ska alltid polisanmälas. Du kan göra din polisanmälan på telefonnummer 114 14. Du måste även göra en skadeanmälan till försäkringsbolaget.  Bilens försäkring täcker inte för företagets eller privata tillhörigheter som till exempel verktyg, dator, mobiltelefon, kläder eller presenter som låg i bilen. Dessa saker ska anmälas via företags- eller hemförsäkringen. 

Vad gör jag om min bil blivit utsatt för skadegörelse?

Med skadegörelse menas att en annan person avsiktligt skadat din bil. Det kan till exempel vara sönderskurna däck, inslagna rutor, repad lack eller att någon sparkat på bilen. Skadegörelse ska alltid polisanmälas samt anmälas till försäkringsbolaget. Polisanmälan görs på telefonnummer 114 14 och anmälan till försäkringsbolaget görs på respektive försäkringsbolags hemsida.

Kan jag få en hyrbil när min bil är på verkstaden?

Om ni har tilläggsförsäkring i er försäkring kan du få hyrbil under den tid bilen står på verkstad. På försäkringsbolagets skadesvar, som du får när du anmält din skada, så framgår det om du har rätt till hyrbil eller ej. Ni betalar själv 25 % av dygns- och kilometerkostnaden, plus allt bränsle. Detta ska faktureras till oss på Bilreda. Det är viktigt att du ger uthyraren försäkringsbolagets skadenummer så att allt faktureras korrekt. Du får hyra en storleksmässigt likvärdig bil som din egen. Kontakta försäkringsbolaget innan du hyr bil så får du veta vart du får hyra bil. Observera att anmälan ska göras till både försäkringsbolaget samt till vagnskadegarantibolaget om bilen har en gällande vagnskadegaranti.

Vad är en maskinskadeförsäkring?

Maskinskada är skador eller fel som har uppstått på motor, grenrör, turbo, klimatanläggning, startmotor, generator, bränslesystem, kraftöverföring, styrinrättning, bromsservo, styr- och reglersystem för låsningsfria bromsar, krockkudde inklusive styrsystem med mera. Om din bil har fått en maskinskada ska anmälan göras till bilens delkaskobolag alt till det försäkringsbolag där bilen har sin helförsäkring.

Vad gör jag om jag råkar ut för en viltolycka?

Märk ut platsen där olyckan skedde så att en viltvårdare lättare kan spåra ett skadat djur. Vid viltolyckor ska du alltid göra en polisanmälan och en skadeanmälan. Polisen når du på telefonnummer 114 14 och skadeanmälan görs på respektive försäkringsbolags hemsida.

Gäller min försäkring vid körning i utlandet?

Försäkringen gäller i de flesta europeiska länder, med undantag för vissa länder, exempelvis Ryssland och Albanien. I vissa länder krävs ett bevis om att trafikförsäkring finns, ett så kallat "grönt kort". Kontrollera om det krävs för din resa och beställ "grönt kort" från försäkringsbolaget.

Hur stor är självrisken för de olika skadetyperna?

Självrisken hos delkaskobolaget, eller där du har din helförsäkring, är oftast baserad på årets prisbasbelopp och ligger normalt på mellan 5-10% av prisbasbeloppet. Kontrollera ditt företags bilpolicy för att se vilket försäkringsbolag ni har samt vilka självrisker som gäller och hur dem hanteras internt. Självrisken på eventuell vagnskadegaranti framgår i bilens handlingar och bestäms av respektive generalagent.

Tillbehör

Påverkar eftermontering bilens restvärde?

Nej, det påverkar inte bilens restvärde, men det kan påverka bilens försäljningspris.

Påverkar eftermontering mitt förmånsvärde?

Om det är tillåtet att eftermontera utrustning bör du vara medveten om att ditt förmånsvärde kommer att påverkas av inköpet. Förmånsvärdet påverkas inte om inköpet avser telefonutrustning, elektronisk körjournal eller alkolås.

Får jag köpa utrustning till min bil i efterhand?

Detta regleras i ditt företags bilpolicy. Om du vill utrusta bilen i efterhand ska du kontakta bilansvarig på ditt företag.

Utlandskörning

Vad gör jag om olyckan är framme när jag kör utomlands?

Om du råkar ut för en olycka när du är utomlands ska du ringa SOS International, som är en gemensam larmcentral för de nordiska försäkringsbolagen, på telefon +45 70 10 50 50.

Kan jag använda mitt bensinkort utomlands?

Du kan använda ditt bensinkort utomlands på Shells bensinstationer om du har ett Euroshell-kort. Du kan också använda ett Routex-kort på bensinstationer med Routexsymbolen.

Kan servicekortet användas för verkstadskostnader i utlandet?

Nej, det kan det inte.

När behöver jag en miljödekal och hur får jag en sådan?

Ska du köra bil i Tyskland så bör du vara uppmärksam då en del städer infört miljözoner där det är krav på att du ska ha en särskild miljödekal på bilen. Dekalen har en administrativ kostnad och du kan läsa mer och beställa den på www.dekra-automotive.se/en/miljodekaler

Varför behöver jag del 1 av registreringsbeviset och hur får jag en sådan?

I Europa är registreringsbeviset en värdehandling som styrker att den som kör bilen är ägare. Generellt skickas registreringsbeviset del 1 till dig som föraren när bilen är ny, men om den saknas kan vi beställa en ny hos Transportstyrelsen och det är därför viktigt att du kontaktar oss via e-post på forare@bilreda.se i god tid innan avresan.

Hur får jag ett grönt kort (för utlandskörning)?

Du beställer det i god tid före din resa genom att kontakta försäkringsbolaget. Är du osäker så kontakta oss på telefon 08-466 91 50 eller mejla forare@bilreda.se. Grönt kort behövs vid resa i Albanien, Bosnien-Hercegovina, Iran, Israel, Makedonien, Marocko, Montenegro, Ryssland, Tunisien, Turkiet, Ukraina och Vitryssland.

Vilka handlingar ska finnas med i bilen vid utlandskörning?

Du bör ha med dig registreringsbeviset del 1 (blå del), en fullmakt från din arbetsgivare att du får föra bilen utomlands (du finner mall under menyn Självservice och FAQ - Blanketter) och eventuellt ett grönt kort (beroende på vilket land/vilka länder du kommer att besöka), som visar att bilen är försäkrad. 

Får jag köra min bil utomlands?

Detta regleras i ditt företags bilpolicy. Om det är tillåtet ska du ha en fullmakt med dig, som är undertecknad av behörig person på ditt företag. Fullmaktsblanketten hittar du här på hemsidan under Självservice och FAQ - Blanketter.